یونانی سے عربی میں اتنے سارے مترجمین نے
عیسائیت کی پیروی کیوں کی؟
ناقل:۔حکیم المیوات قاری محمد یونس شاہد میو
اسلامی دنیا میںیوں تو طب پر بہت کچھ لکھا گیا۔عقائد و نظریات پر ابحاث کی گئیں ۔اس موضوع پر اس قدر مواد موجود ہے ۔جمع کیا جائے تو ضخیم کتاب تیار کی جاسکتی ہے۔یہاں پر
ڈاکٹر پنک ہالم، مخطوطہ افسر عربی، برٹش لائبریری۔
کی ایک تحریر مستعار لیکر نقل کررہے ہیں۔اردوداں طبقہ کے لئے مطالعہ معلومات افزاء ثابت ہوگا۔
یونانی سے عربی میں اتنے سارے مترجمین نے عیسائیت کی پیروی کیوں کی؟
ڈاکٹر پنک ہالم، مخطوطہ افسر عربی، برٹش لائبریری
موضوعات
عربی مخطوطاتثقافت اور مذہبسائنس اور طب
لوگ اور تنظیمیں
حنین بن اسحاق العبادیثابت بن قرہ الہرانیEuclid
دوسرے ہمیں پا کر خوش ہیں
جائزہ
آٹھویں اور دسویں صدی کے درمیان ، تقریبا تمام یونانی ادب کو عربی میں ترجمہ کرنے کے لئے سخت کوششیں کی گئیں ، اور بغداد اس تحریک کا مرکز تھا۔ اتنے سارے مترجمین مسیحی کیوں تھے؟
آٹھویں اور دسویں صدی کے درمیان ، اس وقت دستیاب تقریبا تمام یونانی سائنسی اور فلسفیانہ متن کا عربی میں ترجمہ کیا گیا تھا ، اور اگلی صدیوں میں ترجمہ کی کوششیں جاری رہیں۔ ان کاموں کو انجام دینے والے مترجمین کا تعلق کسی ایک برادری سے نہیں تھا ، بلکہ بہت سے نسلی اور مذہبی نسل وں سے تھا۔ قابل ذکر مترجمین مسلمان تھے، جیسے حجاج بن یوسف بن مطار (786–830 عیسوی)، العباس بن سعید الجوہری (843 کے بعد فوت ہوئے)، اور یہاں تک کہ سبیان سیاروں کے پیروکار جیسے ثابت بن قرہ الحرانی (متوفی 901)۔ ان مترجمین میں سب سے بڑا حصہ عیسائیوں کا ہے، تو کیوں؟
ایسا لگتا ہے کہ اس کی وجہ مسلم دنیا میں مختلف مسیحی برادریوں کو حاصل ہونے والی تعلیم کی اقسام کے ساتھ ساتھ ساتویں صدی کے دوران مشرق وسطی اور شمالی افریقہ میں عربی حملوں کے بعد پیدا ہونے والی نئی مذہبی اور سیاسی صورتحال ہے۔
شامی بولنے والی برادریاں
سریانی زبان آرامی زبان سے ماخوذ ہے ، جو ایک قدیم سامی زبان ہے جو ایڈیسا شہر (اب جنوبی ترکی میں عرفہ) کے آس پاس کے علاقے کی مقامی ہے ، جو عربی حملوں سے پہلے کی صدیوں کے دوران عیسائیت کا ایک اہم مرکز تھا۔ مشرق قریب میں بازنطینی سلطنت میں عیسائیوں کی ایک بڑی تعداد گرجا گھروں میں اپنی نمازوں اور عبادت کی رسومات میں سریانی زبان بولتی اور استعمال کرتی تھی۔
ان سریانی بولنے والے معاشروں میں عیسائیوں کو خانقاہی اسکولوں میں تعلیم دی جاتی تھی ، جہاں انہیں سریانی کے ساتھ ساتھ نئے عہد نامے کی مادری زبان یونانی میں بھی پڑھایا جاتا تھا۔ مزید برآں، اس بات کے پختہ ثبوت موجود ہیں کہ ان سریانی-عیسائی برادریوں کے بہت سے ترقی یافتہ اسکولوں میں سائنس اور فلسفے پر قدیم کتابیں یونانی زبان میں پڑھائی جاتی تھیں، اور ان میں سے بہت سی کتابوں کا سریانی زبان میں ترجمہ کیا گیا تھا۔
حنین بن اسحاق، عربی مسیحی مترجم
حنین بن اسحاق (809-873 عیسوی) سب سے اہم اور مشہور مسیحی مترجم سمجھے جاتے ہیں اور سریانی زبان پر عبور رکھتے تھے۔ حنین ایک عرب-عیسائی نیسٹورین تھا، جو غالبا اپنی مادری زبان کے طور پر عربی بولتا تھا۔ انہوں نے بچپن سے ہی سریانی زبان میں تعلیم حاصل کی، اپنے عیسائی دوستوں کے ساتھ اس
زبان میں بات کی اور قدیم یونانی سیکھی اور مہارت حاصل کی۔
مزید برآں ، حنین اپنے وقت کے عظیم ترین طبیبوں میں سے ایک تھا ، جس نے یونانی ڈاکٹروں کی تحریروں کو منظم طریقے سے ترتیب دیا ، اپنی تحریریں لکھیں اور آنکھوں کے امراض میں مہارت حاصل کی۔ طبیب کی حیثیت سے ان کی شہرت کا اختتام خلیفہ متوکل (847–861 عیسوی) کے دربار میں طبیب بننے سے ہوا۔ حنین کی سب سے بڑی تحریروں میں سے ایک یہ ہے کہ انہوں نے دو ممتاز یونانی طبیبوں ، ہپوکریٹس (تقریبا پانچویں صدی قبل مسیح) اور گیلن (تقریبا 129
–216 عیسوی) کی تمام دستیاب تحریروں کا سریانی اور عربی میں ترجمہ کیا ہے۔
حنین بن اسحاق نے یوکلڈ کی کتاب داتا کا عربی میں ترجمہ کیا، جسے ثابت بن قرہ الحرانی نے درست کیا۔ آئی او اسلامک 1249، ایف 1 وی۔
یہ نہ ہونے کے برابر نہیں ہے ، کیونکہ گیلن کی تحریریں قدیم یونانی ادب کے ایک بڑے حصے کی نمائندگی کرتی ہیں جو آج تک زندہ ہے۔ گیلن دنیا کے سب سے نمایاں اور شاندار مصنفین میں سے ایک تھا ، جو ہمارے وقت کی تمام زندہ قدیم یونانی کتابوں کا تقریبا دس فیصد تھا۔
یہ حنین اور اس کے ایلک کا قدیم یونانی ادب کا علم اور سامی زبان پر ان کی مہارت تھی جس نے انہیں یونانی سے عربی میں ترجمہ کرنے کے لئے مکمل طور پر اہل بنا دیا۔ رومی سلطنت کے دور میں بہت سے سریانی عیسائی گروہ مذہبی تنازعات میں ملوث تھے لیکن اسلامی حکمرانی کے آغاز کے ساتھ ہی ان گروہوں پر قسطنطنیہ کا کنٹرول نہیں رہا اور نہ ہی انہیں اپنے قدامت پسند نظام پر عمل کرنے پر مجبور کیا گیا۔ اس کا مطلب یہ تھا کہ جو معاشرے اب تک ایک دوسرے سے جدا تھے وہ آزادانہ طور پر مل کر کام کرنے کے قابل تھے۔
بنیادی ذرائع
- لندن، برٹش لائبریری، ‘یوکلڈ کے لیے ڈیٹا کی کتاب کی تدوین’ آئی او اسلامک 1249، ایف ایف 1 وی-35 آر
- لندن، برٹش لائبریری، ‘ بطلیمی کی کتاب الماجیسٹ’ میں ایم ایس 7474 شامل کریں
- لندن، برٹش لائبریری، ‘دی بک آف ایکڑ تھیوڈوسیئس’ دہلی عربی 1926
ثانوی ذرائع
- احمد اتمان، “بغداد سے ٹولیڈو تک ترجمہ اور بین الثقافتی مکالمے میں عرب-اسلامی کامیابی” (قاہرہ: جنرل بک اتھارٹی، 2013)
- دیمتری گوٹاس، یونانی فکر، عربی ثقافت. بغداد میں گریکو عربی ترجمہ تحریک اور ابتدائی عباس سوسائٹی (دوسری–چوتھی/آٹھویں تا دسویں صدی) (لندن: روٹلیج، 1998)
- – فرانز روزنتھال، اسلام میں کلاسیکی ورثہ، ترجمہ ایمل اور جینی مارمرسٹائن (لندن اور نیو یارک: روٹلیج، 1975)
- جارج سالیبا، اسلامی سائنس اور یورپی نشاۃ ثانیہ کی تشکیل (کیمبرج، ایم اے: ایم آئی ٹی پریس، 2007)